Nowoczesny rodzic, Starsze dzieci

4 porady, jak wspierać dziecko w mówieniu

Zauważyłaś, że w dzisiejszych czasach dzieci mówią coraz gorzej? A może jest to spowodowane tym, że nie mamy dla nich tyle czasu, co przedtem i częściej „powierzamy” je nowoczesnym elektronicznym nianiom w postaci telewizorów, odtwarzaczy MP3, tabletów i telefonów komórkowych… Jednak wspieranie rozwoju mowy jest niezmiernie istotne już od pierwszych miesięcy życia dziecka. Nie powinno się tego bagatelizować.

Wierz nam, że jeśli będziesz swoje maleństwo wspierać w mówieniu, Twoje starania wrócą do Ciebie. Aby uczenie było jak najbardziej efektywne a dziecko nauczyło się możliwie jak najszybciej i prawidłowo, skorzystaj z kilku naszych rad:układanka

  • Rozmawiajcie

Prawda jest taka, że człowiek jest często tak wyczerpany po całym dniu, że nie ma ochoty ani siły słuchać, ani tym bardziej reagować na niewiarygodne historie swojego maluszka. A co dopiero czytać przed spaniem jakąś baśń. Trzeba jednak podkreślić fakt, że mówionego słowa i kontaktu bezpośredniego nie jest w stanie zastąpić żadne, nawet najlepsze CD czy DVD z bajką.

Dobrym pomysłem na rozmowę jest zabawa, np. o emocjach, możesz wykorzystać grę domino “Gra twarzy” i skorzystać z okazji, aby wyjaśnić dziecku co oznaczają poszczególne emocje. (Grę znajdziesz tutaj –>> klik)

  • Nie sepleń

Seplenienie i zniekształcanie słów jest co prawda rozkoszne w przypadku małych dzieci, ale w dłuższej perspektywie absolutnie niepożądane. O prawidłowe wysławianie zadbasz tylko tak, gdy sama będziesz poprawnie wymawiać słowa  tak, aby Twój potomek się ich nauczył. W przeciwnym razie, o ile używałabyś nieprawidłowych wyrazów, dziecko musiałoby się ich później uczyć na nobarbapa grawo.

  • Słowa kluczowe

Nie uświadamiając sobie tego, popełniamy błędy, rozmawiając z dzieckiem. Przy używaniu „słów kluczowych” w danej zależności – np. w czasie jakiejś czynności, dziecko potrafi je o wiele łatwiej zapamiętać. Na przykład, kiedy piłka wpadnie Wam po łóżko… Nie pytaj: „Gdzie jest?”; „Gdzie się zgubił?”, ale: „Gdzie jest PIŁKA?”; „Gdzie się nam zgubiła PIŁKA?”

  • Pokazuj

Znakomicie wyjdzie Ci to na przykład poza domem w czasie spaceru. Rozmawiaj z dzieckiem o wszystkim, co widzi wokół siebie. Kiedy będziecie mówić o drzewie, wskaż na nie i opisz je. W ten sposób dziecko wypracuje sobie łatwiej związek myślowy między przedmiotem a słowem kluczowym.

Poprzedni artykułNastępny artykuł

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *