микрозайм на карту займы мигкредит
Starsze dzieci

A może to właśnie mówienie jest złotem?

Jak często rozmawiasz ze swoim dzieckiem? Codziennie? Masz pewnie na myśli komunikowanie związane ze sprawami codziennymi, ale czy to rzeczywiście jest rozmowa?

Zastanów się, zazwyczaj wymiana zdań w domu związana jest z osiągnięciem jakiegoś  konkretnego celu. Komunikujemy zakazy, polecenia, mało czasu natomiast poświęcamy na prawdziwą rozmowę, a poglądy wymieniamy dopiero podczas kłótni.

Prawdziwym problemem stają się kolokwializmy i wulgaryzmy. Dzieci uczą się głównie przez powtarzanie tego co usłyszą w domu, a później używają tego słownictwa na podwórku lub w szkole. I wcale nie chodzi tutaj o maluchy z patologicznych rodzin. Czasem wystarczy jedno usłyszane gdzieś słowo, by dziecko powtarzało je po wielokroć. Zastanów się, zdarza się przecież, że w afekcie wymsknie się jakieś słowo. Jeden raz naprawdę wystarczy, by maluch podchwycił i z zadowoleniem powtarzał przy każdej nadarzającej się okazji.

Dlaczego należy rozmawiać z dziećmi? Właśnie w domu, już od najmłodszych latach buduje i rozwija się zdolności oratorskie. To jak duży będzie zasób słów Twojego malca zależy głównie od Ciebie. Czytajcie wspólnie książeczki, opisujcie otaczający Was świat, ukazuj mu opisywane przedmioty.

Pamięć i doświadczenie idą w parze

Słowa, frazy… większość rzeczywiście trafi do zasobu słów dziecka dopiero gdy rzeczywiście będzie mogło je z czymś skojarzyć. Abstrakcyjnych pojęć nie będzie w stanie zrozumieć dopóki nie zbierze odpowiednich doświadczeń. Na przykład słowo „głód” zrozumie dopiero, gdy poczuje pustkę w żołądku. Możesz wyjaśnić mu, że jest to uczucie, gdy trochę boli brzuszek i chce się jeść. Podobnie z innymi wyrazami, takimi jak „zimno” czy „światło”. Na samym początku nauki ukazanie znaczenia słowa jest najlepszą metodą dydaktyczną.

Wymowa

Prawidłowa artykulacja jest stosunkowo ważna. Jeśli dziecko wkracza powoli w wiek przedszkolny i jego wymowa pozostawia wiele do życzenia należałoby zwrócić się z tym problemem do specjalisty. Około 6 roku życia przyswojona artykulacja utrwala się i znacznie trudniej jest pracować nad wadami wymowy. Na jakość wymowy ma wpływ zwłaszcza rozwój małej motoryki i zdolności słuchowych. Logopeda po zbadaniu malucha jest w stanie określić metodę postępowania w przypadku konkretnych zaburzeń. Pamiętajcie, że jest to proces długi, a praca mozolna, ale daje efekty. Dziecko może się nauczyć wymawiać pewną głoskę, ale w procesie mowy, gdy w wyrazach znajduje się ona w sąsiedztwie innych głosek poziom trudności prawidłowej artykulacji wzrasta.

Jak pomóc maluchowi w nauce?

Podczas wspólnej zabawy szukajcie wspólnie słów, w których znajduje się dana głoska – mogą to być np. przedmioty na obrazkach, zabawki, puzzle. Maluch będzie po Tobie powtarzał, pamiętaj, by mówić powoli i wyraźnie. Nie popędzaj go i chwal, gdy prawidłowo wypowie słowo.

Gdy opanujecie już pojedyncze słowa nic nie stoi na przeszkodzie by budować całe zdania. Najpierw za pomocą kilku zdań opisz dziecku obrazek, a później zachęć go do tego, by spróbował sam skonstruować wypowiedzi. Pilnuj, by artykulacja była tak samo poprawna jak w przypadku wymawiania pojedynczych głosek czy słów.

Wracaj co jakiś czas do słów, które dziecko już przyswoiło. Będziecie ćwiczyć w ten sposób jego pamięć. Pokaż mu na obrazku przedmiot i zapytaj „co to jest, o tym już rozmawialiśmy, pamiętasz?”

Po jakimś czasie maluch powinien sam potrafić skonstruować prosty opis obrazka. Poproś go, by Ci go opisało i skontroluj wymowę poszczególnych wyrazów.

Poprzedni artykułNastępny artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *