W pierwszym miesiącu bawiliście się grzechotkami, ćwiczyliście zmysły i próbowaliście delikatnych masaży. Drugi miesiąc jest również dla Ciebie, a to oznacza dobrą wiadomość – w ramach zabawy możesz pozwolić sobie na dużo więcej i w ten sposób rozwijać dziecko we właściwym kierunku. Spójrzmy na te najmilsze czynności.
Wprowadź element zaskoczenia
Dzieci rodzą się z doskonałymi instynktami. W pierwszym miesiącu wyostrzyłaś słuch dziecka za pomocą grzechotek. Teraz dziecko jest już gotowe na to, abyś go trochę „wodziła za nos”.
Czego będziesz potrzebować? Różnych rzeczy z domu, wytwarzających odmienne dźwięki – celofan, worek foliowy, zabawki… fantazja jest nieograniczona.
Połóż się koło dziecka i weź te przedmioty ze sobą. Zaprezentuj mu każdy dźwięk i pokaż przedmiot, który ten dźwięk wydaje. Zostaw przedmiot, aby dziecko mogło go dotknąc. W ten sposób poza słuchem będziecie ćwiczyć również dotyk. Nie bój się powtarzać tej czynności regularnie i używać rożnych zabawek i przedmiotów.
Koordynacja ręka – oko
W drugim miesiącu u dziecka rodzi się technika „uderzania” i dlatego jest zdolne do tego, aby wyrzucić zabawkę nad łóżeczko albo wózek. Właśnie to pomaga dziecku nawiązać kontakt z otoczeniem i ćwiczyć koordynację.
Do wspierania zdolności koordynacji rąk i oczu możesz także potrzebować – żyłki wędkarską, kłębka i lekkich przedmiotów, do których należą plastikowe miarki albo grzechotki. Ta czynność jest bardzo prosta, ale pożyteczna. Wystarczy, żebyś zawiesiła lekkie przedmioty na sznurku lub na żyłce. Przedmioty nie powinny być ani zbyt duże, ani małe, aby nie doszło do zranienia. Wybieraj raczej plastikowe rzeczy czy gryzaki. Zawieś je i stopniowo je zmieniaj. Patrz, jak dziecko reaguje, czy dotyka ich, czy śledzi wzrokiem. Przedmioty zmieniaj najlepiej po 5 minutach.
Wykorzystaj spacer w wózku
Bawcie się również podczas spaceru. Użyj do tego np. różnych listków albo kwiatów. Co prawda to lato jest do tego idealną porą, ale tegoroczne babie lato również daje nam mnóstwo możliwości! Pokaż je dziecku, zostaw, niech ich dotknie, po czym znów je zmieniaj – pokazuj kształt i kolor.
Nie zapominaj o tym, że każde dziecko jest inne i rozwija się w różnym tempie. Czynności, o których była mowa, możesz wprowadzać między drugim a szóstym miesiącem. Nie ma powodu, aby się męczyć, jeśli Ty albo dziecko nie jesteście jeszcze na to gotowi.
Życzymy wiele zabawy i radości podczas odkrywania nowych rzeczy