Lifestyle, Nowoczesny rodzic, Starsze dzieci

50 pomysłów na zabawe z klockami – część druga

Przedstawiamy wam drugą część pomysłów na zabawę z klockami.

BEZPIECZEŃSTWO – ZASADY RUCHU DROGOWEGO

22. Weź kartkę papieru i namaluj na niej skrzyżowanie z przejściami dla pieszych. Zbuduj razem z dzieckiem kilka samochodów, które włączą się do miejskiego ruchu, a kilka klocków zamieńcie w pieszych. Pokaż dziecku, jak działa sygnalizacja świetlna. Uświadom mu, że mamy w Polsce ruch prawostronny i wytłumacz, co to oznacza.

23. Podczas zabawy w jeżdżenie samochodami zaaranżuj stłuczkę. Wspólnie z dzieckiem przeanalizujcie, dlaczego do niej doszło i co zrobić, aby w świecie realnym uniknąć takich wypadków.

24. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, jak powinien zachowywać się pieszy – czy wolno mu wbiegać na jezdnię, że dzięki odblaskom kierowcy łatwiej go dostrzegą itd.

25. Pozwól dziecku odegrać rolę policjanta kierującego ruchem – sam bądź przechodniem, który ma dużo pytań do policjanta. Zadaniem dziecka jest nie dopuszczać do wypadków oraz pouczać przechodniów i wystawiać mDSC_6115andaty. Łam przepisy i obserwuj reakcję dziecka – możesz podpowiadać, że popełniłeś wykroczenie.

26. Porozmawiaj z dzieckiem na temat przepisów drogowych dotyczących pieszych. Zapytaj je, jak prawidłowo przechodzi się przez ulicę. Odegrajcie razem z użyciem klocków scenkę przechodzenia przez ulicę bądź pieszym łamiącym przepisy, a dziecko niech odegra rolę znającego je dobrze policjanta.

27. Narysuj z pomocą dziecka plan kilku ulic i skrzyżowań, najlepiej tych z pobliskiego otoczenia. Omówcie podstawy ruchu drogowego. Wprowadźcie pierwsze pojazdy i zróbcie symulację sytuacji kolizyjnej. Poruszajcie się pojedynczymi klockami lub zrobionymi z nich pojazdami.

28. Dorysuj do planu ulic i skrzyżowań ścieżki rowerowe. Zróbcie symulację, w której samochód i rower spotykają się na drodze. Omówcie, co powinien robić rowerzysta przekraczając pasy, jadący po ścieżce rowerowej, czy też będący na chodniku. Poszukajcie razem najnowszych przepisów drogowych np. w Internecie.

ORIENTACJA PRZESTRZENNA

29. Na dużej kartce papieru odwzoruj razem z dzieckiem okolicę, w której mieszkacie – ustawione na niej klocki mogą być budynkami. Wyjrzyjcie przez okno, otwórzcie internetową lub papierową mapę okolicy. Mapa nie musi powstać od razu, możecie w ciągu kilki dni nanosić kolejne budynki. Ważne, aby dziecko zaczęło przyglądać się okolicy i uczyło się ją odwzorować. Taka zabawa nie tylko rozwinie wyobraźnię przestrzenną, ale też sprawi, że dziecko łatwiej trafi do domu rozpoznając charakterystyczne punkty odniesienia.

30. Posługując się klockami na dużej kartce papieru zaprojektuj z dzieckiem wnętrze – pokój lub całe mieszkanie. Przyjrzyjcie się, jak wyglądają poszczególne meble, aby zbudować przypominające je konstrukcje z klocków. Możecie też stworzyć rzut mieszkania z góry, będzie to jednak nieco trudniejsze zadanie.

CIAŁO CZŁOWIEKA

31. Zbuduj razem z dzieckiem schematyczną postać człowieka. Nazwijcie wspólnie poszczególne części jego ciała. Spróbujcie tej metody w nauce języków obcych.

32. Pobawcie się w poruszanie modelem, jak w kadrach filmu animowanego. Na kartce papieru dorysujcie dialogi w formie komiksowych dymków. Możecie sfotografować kolejne kadry filmu.

33. Patrząc na ułożonego z klocków człowieka pobaw się z dzieckiem w diagnozowanie chorego. Sprawdźcie, czy wszystkie kości- kostki są zdrowe, czy prawidłowo się poruszają. Może kilka trzeba wymienić…

RODZINA I EMOCJE

34. Pokaż dziecku, jak stworzyć Waszą rodzinę z klocków – wybierzcie razem klocki, które mogą wcielić się w role jej członków. Na przykład duży klocek to tata i mama, średni – brat, a mały – siostra. Odegrajcie między nimi scenki na dowolnie wybrany temat. Zamień się z dzieckiem rolami, aby ono stało się dorosłym, a Ty dzieckiem.

35. Pomóż dziecku narysować na klockach twarze bliskich. Wybierzcie przygodę, jaka Wam się kiedyś przytrafiła i spróbujcie ja chronologicznie odtworzyć.

36. Na sześcianie narysuj wraz z dzieckiem podobizny sześciu członków rodziny (mogą to także być zwierzęta domowe). Rzućcie kostką i odegrajcie scenkę parodiując daną postać.

37. Na sześcianie namaluj różne emocje np. radość, smutek, złość, strach, znudzenie i zaskoczenie. Rzucajcie kostką i opowiadaj na zmianę z dzieckiem o wylosowanym uczuciu, o okolicznościach, które przyczyniają się do powstania danej emocji , a także o tym, w jaki sposób możemy sprawić, by nasze samopoczucie się zmieniło (w przypadku emocji negatywnych).

38. Zasłoń oczy sobie i dziecku. Następnie każde z Was będzie miało za zadanie ułożenie budowli – oczywiście możecie stopniować trudność. Najpierw ułóżcie jakąkolwiek budowlę, potem dołóżcie ograniczenie czasowe, a na końcu układajcie jak najwyższą wieżę, która się nie przewróci. Na koniec zdejmijcie opaski z oczu i sprawdźcie, kto wygrał.

39. Zasłoń oczy sobie i dziecku – nic nie widząc wylosujcie po jednym klocku, a następnie postarajcie się go opisać.

40. Do tej zabawy przygotuj każdego dla każdego uczestnika tylko dwa klocki. Słuchajcie muzyki i z pomocą klocków wystukujcie rytm melodii.

41. Wystukuj rytm znanej dziecku piosenki za pomocą dwóch klocków – dziecko spróbuje odgadnąć, jaka to melodia. Później zamieńcie się rolami.

NAUKA JĘZYKÓW OBCYCH

42. Korzystając z klocków wytłumacz dziecku angielskie słowa związane z przestrzenią, np. up, down, under, between itd.

43. Naucz malucha porównywania wielkości poszczególnych klocków, używając angielskich słów np. big, small itd.

ROZWÓJ RUCHOWY

44. Zaproś dziecko do zabawy w chodzenie z klockiem na głowie. To świetne ćwiczenie koordynacji, które przy okazji możemy wykorzystać do nauki savoir vivre’u – poćwiczycie np. chodzenie po prostej linii. Zaproponuj dziecku różne utrudnienia np. przysiady, a może nawet bieganie.

45. Wybierz dwa klocki odpowiedniej wielkości i postaraj się żonglować nimi podrzucając je do góry. Pokaż dziecku, jak należy to robić. Kiedy opanujecie tę czynność, dodajcie kolejne klocki.

46. Weź jeden klocek i połóż go na wskazującym palcu, a następnie spróbuj przejść się szybkim krokiem po pokoju. Kolejnym krokiem będzie bieganie, skakanie i przysiady z klockiem wciąż pozostającym na palcu. Konkurencję można rozgrywać indywidualnie lub grupowo – najprzyjemniej będzie przy dźwiękach ulubionej muzyki.

ZABAWY PLASTYCZNE

47. Weź długi klocek i zanurz jego podstawę w torebce z tuszem, a następnie odbij na papierze. Powstanie figura geometryczna, która możesz razem z dzieckiem ozdobić na różne sposoby np. dorysowując tuszem uszy, oczy, nogi a nawet skrzydła czy koła.

48. Wyciągnij z tubek niewielkie ilości farby plakatowej. Zrób na kartce wiele odcisków kolorowych geometrycznych kształtów – takie malowidło zachwyci niejedną galerię sztuki.

49. Obwiń klocki kolorowymi kawałkami włóczki. Rób to starannie, nitka przy nitce. Zabawa nauczy dziecko staranności, cierpliwości i poczucia estetyki.

50. Nalej trochę wody na płaski talerz. Zanurz jedną płaszczyznę klocka w wodzie i zrób mokry odcisk na kartce. Mokre ślady obserwuj pod światło. Możecie później obrysować kontury klocków farbami lub flamastrami.

DSC_6115_dwa

Źródło: Pilch wyczarowane z drewna, propozycje zabaw.

Poprzedni artykułNastępny artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *