микрозайм на карту займы мигкредит
Niemowlę, Nowoczesny rodzic

Hartuj swoje dziecko!

Czy  twoje dziecko także przeziębia się przy każdej okazji? Ma katar, kaszel, chrypkę, krótko mówiąc – łapie „wszystko, co spotka na drodze“. Najwyższy czas zacząć je hartować. Hartowanie pozytywnie wpływa na przemianę materii i zwiększa odporność. Najlepiej, kiedy będziesz dla swojego dziecka przykładem do naśladowania i sama zaczniesz się hartować.

Jak i kiedy zacząć?

Zacznij uodparniać dziecko wiosną lub latem. Później możesz robić to regularnie o każdej porze roku.

Zawsze zaczynamy hartować dziecko stopniowo, jego zdrowie jest najważniejsze! Fachowcy zalecają zacząć z uodparnianiem dziecka już od pierwszego roku życia. Bardzo ważne jest konsekwencja i regularność.

Dzieci powinny traktować hartowanie jako zabawę, dlatego należy wybrać najprzyjemniejszą opcję, najlepiej w formie gry.

Jakie są zalety hartowania?

  • pod wpływem hartowania dzieci będą lepiej utrzymywać temperaturę ciała i nie przeziębią się
  • zwiększa odporność na choroby
  • dzieci będą zdrowsze
  • jeśli dziecko zachoruje, choroba będzie trwała krócej, a jej przebieg będzie lżejszy
  • hartowanie ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne
  • zwiększa apetyt.

Sposoby hartowania

Hartowanie chłodnym powietrzem

Wychodź z dzieckiem regularnie, o każdej porze roku. Pobyt na świeżym powietrzu powinien trwać co najmniej 2 – 3 godziny. Zimą lepiej chodzić na krótsze, ale częstsze spacery. Już od narodzin w godzinach południowych warto pozostawiać śpiące dziecko w wózku w ogrodzie lub na balkonie. Należy robić to nawet w zimie.

W przypadku noworodków temperatura zewnętrza nie powinna być niższa niż -5°C. Nigdy nie zapomnij o dostosowaniu ubrań dziecka do temperatury na zewnętrz!

Stopniowo można przyzwyczajać dziecko do spania przy otwartym oknie. Ważne, aby miało założone odpowiednie ubrania i pościel. Świetnie sprawdzą się śpiwory, kombinezony lub wszelkie rożki, beciki chroniące twoją pociechę. Dzięki nim dziecko będzie odporniejsze, a jego sen spokojniejszy.

???????????????????????????????????????????????????????????????

Temperatura zalecana podczas snu to 18 – 19°C . W dzień najlepsza temperatura w pomieszczeniach to ok. 20 – 22°C.

Hartowanie chłodną wodą

Uodparnianie chłodną wodą musisz zacząć stopniowo i obserwować reakcję dziecka. Co prawda właśnie ten sposób jest „najbardziej drastyczny“, ale za to przynosi najlepsze efekty. Jednakże w żadnym przypadku nie wolno już na początku polewać dziecka zimną wodą!

U mniejszych dzieci najpierw można zacząć obmywać kończyny gąbką namoczoną w chłodnej wodzie. Mniej więcej po tygodniu należy w ten sposób schładzać kolejne części ciała i obniżać temperaturę wody o 1°C. Plecy i brzuch zawsze powinny być obmywane jako ostatnie. Hartujemy ok. 1-2 minuty. Jeśli dziecko bez problemu zniesie ten sposób hartowania, stopniowo można zacząć polewać je chłodną wodą pod prysznicem. Zawsze zaczynamy od rąk i nóg, na końcu są plecy i brzuch.

Stopniowo obniżamy temperaturę. Do dwóch miesięcy temperatura wody obniży się nawet do 20°C.

Jeśli nawet za pomocą zabawy nie przekonasz swojego dziecka do hartowania chłodną wodą – nie hartuj go tym sposobem i wybierz inny rodzaj uodparniania. Nie wszystkim bowiem odpowiada ten sposób hartowania.

Hartowanie w saunie

Kolejnym sposobem uodparniania jest pobyt w saunie. Jego wadą jest większy koszt finansowy. Ponadto nie każde dziecko wytrzyma dużą różnicę temperatur. Jeśli lubisz chodzić do sauny, możesz spróbować zabrać swoją pociechę z sobą, ale koniecznie obserwuj reakcje dziecka.

W przypadku małych dzieci pobyt w saunie nie powinien przekroczyć 3 – 5 minut. Najlepiej chodzić do sauny raz w tygodniu, do południa. Dzieciom wystarczy tylko jedno przegrzanie. Powinny siedzieć w saunie na dole. Na wyższym poziomie temperatura wynosi 90°C. Małym dzieciom wy starczy 60°C. Po pobycie w saunie należy opłukać dziecko chłodną wodą, nie mocząc głowy.

Inne porady

Jeśli masz ogród, pozwól dziecku biegać rano przez kilka minut na bosaka po rosistej trawe. Kolejnym etapem może być bieganie po śniegu. Dobre dla zdrowia są także poranne ćwiczenia przy otwartym oknie.

Jakie jest twoje zdanie na temat hartowania? Próbujesz wzmocnic odporność dziecka w domu?

Wszystkim mamom życzymy zdrowych dzieci przez cały rok :)

Poprzedni artykułNastępny artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *