Drewniane zabawki są idealne dla dzieci. Czy wiesz, że na rynku dostępne są zabawki z ekologicznego drewna? Przedstawiamy 50 propozycji zabawy z klockami naturalnymi. Zainspiruj się. Czy Twoje dziecko poznało już klocki?
MATEMATYKA
1. Obejrzyj każdy klocek i nazwij poszczególne bryły. Nawet jeśli wydaje Ci się, ze to trudne, zaprezentuj dziecku prostopadłościany, sześciany i ewentualne trójkąty oraz mosty, jeśli posiadasz zestaw klocków naturalnych. Zróbcie konkurs na rozpoznanie brył.
2. Weź klocek i odrysuje jego kształt na papierze. Pokaż dziecku powstały obrys i poproś, aby precyzyjnie postawiło na nim klocek. Zachęć dziecko do odrysowywania kształtów pozostałych klocków.
3. Odrysuj kilka klocków na kartce w taki sposób, aby ich kształty nachodziły na siebie. Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich kształtów.
4. Usiądź naprzeciwko dziecka. Zacznij układać kompozycję z klocków, a potem poproś dziecko, aby ułożyło identyczną.
5. To samo ćwiczenie powtórzcie siedząc do siebie bokiem.
6. Poproś dziecko, aby samodzielnie ułożyło budowlę z klocków i staraj się nieudolnie zbudować taką samą. Poproś, aby dziecko wytłumaczyło Ci dokładnie, jak masz to zrobić.
7. Ułóż z klocków pewien logiczny ciąg (np. sekwencja: sześcian, prostopadłościan – jeśli posiadasz zestaw klocków naturalnych to również trójkąt, most) i poproś dziecko, aby go dokończyło.
8. Pobaw się z dzieckiem w dodawanie i odejmowanie klocków.
9. Rozsyp klocki i pogrupuj je razem z dzieckiem w zbiory zawierające identyczne elementy (w ten sposób otrzymasz podzbiory np. sześcianów lub prostopadłościanów).
10. Wybierz najdłuższy klocek i cztery sześciany. Wytłumacz dziecku, na czym polega podział na ułamki. Połóż długiego klocka na podłodze i dobieraj do niego po kolei mniejsze klocki – najpierw ten, który stanowi ½ dużego klocka, potem stanowiący jego 3.4. Miłego dodawania i odejmowania :)
11. Wytłumacz dziecku, że przedmioty postrzegane są w różny sposób, ze względu na to, z jakiego punktu je obserwujemy. Wykorzystaj do tego celu specjalne plansze z cieniami do wydrukowania. Możesz również skorzystać z samodzielnie naniesionych na kartkę rzutów klocków z góry lub z boku.
KREATYWNOŚĆ, SŁOWNICTWO, UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE
12. Weź sześcian i namaluj na nim z dzieckiem kilka różnych symboli. Rzucajcie po kolei kostką – pierwsza osoba zaczyna opowiadać historię, w której pojawia się dany symbol. Kolejna osoba uzupełnia opowieść wplatając w nią symbol, który wyrzuci kostce. Zabawa z pewnością rozwinie wyobraźnię dziecka i wyćwiczy w opowiadaniu poprawnych językowo i ciekawych opowiadań.
13. Zaproś dziecko do zabawy w „projektowanie”. Rozejrzyjcie się po pokoju i wybierzcie dowolny przedmiot, który potem zbudujecie z klocków – postarajcie się jak najdokładniej go odwzorować.
14. Porozmawiaj z dzieckiem o jego ulubionych bohaterach – patrząc na długie, drewniane klocki uzgodnijcie wspólnie, w jaki sposób nadać im charakter i atrybuty konkretnych postaci. To zadanie wyostrzy spostrzegawczość dziecka, które dokonując analizy postaci będzie musiało zwrócić uwagę na wiele szczegółów.
15. Porozmawiaj z dzieckiem o emocjach wybranego bohatera. Zastanów się wraz z nim, czym interesuje się dana osoba, co lubi, a czego nie; kiedy się złości, a kiedy smuci, a także kiedy jest wesoły i szczęśliwy.
16. Zbuduj z dzieckiem szczęśliwy świat. Zastanówcie się wspólnie, jak powinno wyglądać życie w idealnym mieście – co mogą robić jego mieszkańcy, jak wyglądają domy i samochody. Sprawcie, aby stosik drewnianych klocków zamienił się w wymarzony świat, w którym każdy chciałby zamieszkać.
17. Wybierz najdłuższe klocki, przygotuj kawałki papieru, tasiemki lub nitki. Następnie z ich pomocą zamieńcie klocki w ulubionych bohaterów dziecka. Ważne, aby każda z postaci została wcześniej dokładnie opisana.
18. Ułóż budowę z klocków. Stań razem z dzieckiem i obserwujcie ją z góry. Następnie spróbujecie narysować ją w taki sposób, jak wygląda z góry i z boku.
19.Rozejrzyj się po pokoju i ułóż z klocków jeden ze znajdujących się w nim przedmiotów. Kto pierwszy zgadnie, co to – wygrywa!
20. Weź książkę lub gazetę ze zdjęciami znanych budowli. Postarajcie się wspólnie odtworzyć pokazane w nich konstrukcje, używając do tego celu klocków.
21. Zagraj z dzieckiem w kalambury. Postarajcie się podczas „pokazywania” sobie nawzajem różnych odgadywanych rzeczowników wykorzystać w kreatywny sposób klocki.
Czy Twoje dziecko lubi klocki?
Źródło: Pilch wyczarowane z drewna, propozycje zabaw.