микрозайм на карту займы мигкредит
Kulinaria

Warzywa korzeniowe w jadłospisie naszych pociech

warzywa k3

Ten rodzaj warzyw należy do najszerzej stosowanych a dzięki temu, że całkiem dobrze się go przechowuje, również do najbardziej cenionych. Korzenie, kłącza czy bulwy rosnące w ziemi – wszystko selekcjonujemy jako warzywa korzeniowe. W jadłospisie dziecka są niezastąpione!

Warzywa na ogół zawierają od 80 do 85% wody, minerały, witaminy, enzymy, barwniki. Istotna jest także ich niska wartość kaloryczna. Najlepiej by oczywiście było, gdybyś miała możliwość uprawiania warzyw w jakości BIO w swoim własnym ogródku. Jednak nie wszyscy mamy takie szczęście :)

Możliwe, że tego nie wiedziałaś:

  • W przeciwieństwie do innych rodzajów jarzyn, warzywa korzeniowe bardzo dobrze się przechowuje i wytrzymują o wiele dłużej.
  • Podczas obróbki cieplnej powinnaś trzymać się zasady „szybko i ostrożnie”, bowiem im dłużej obrabia się warzywa korzeniowe, tym więcej tracą cennych witamin.
  • Do tarcia powinnaś stosować najlepiej plastikowe, ceramiczne lub nierdzewne noże lub obieraczki. Dzięki temu postępowanie z warzywami stanie się delikatniejsze i zachowa się więcej witamin.
  • Marchew jest istotnym źródłem prowitaminy A.
  • Zalecamy spożywać zarówno korzeń, jak i nać pietruszki. Drobno posiekana pietruszka nada smak każdemu daniu, w dodatku doda stołownikom mnóstwo witaminy C.
  • Seler ma zaś właściwości oczyszczające i moczopędne. W dodatku potrafi zachować najwięcej witamin aż do późnej wiosny.
  • O buraku ćwikłowym mówi się, że najzdrowszy jest surowy i dobrze się wyciska z niego sok.
  • Rzodkiewkę wprowadzaj do dziecięcego jadłospisu po pierwszym roku życia i tylko w małej ilości. Mogłaby podrażnić jelita lub żołądek.

Rarytasy z warzyw korzeniowych:

Sałatka ziemniaczana

(od 10. miesiąca)

Składniki: 1-2 ziemniaki, 1 marchew, kawałek cukinii, por, 1 jogurt probiotyczny, 2-3 krople oliwy z oliwek

Wykonanie: Ziemniaki ugotuj w mundurkach, marchew, cukinie i pora ugotuj na parze. Ugotowane warzywa pokrój na małe kawałki, pora na krążki. Lekko zamieszaj z oliwą z oliwek i jogurtem probiotycznym.

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Siekane kotlety mięsno-roślinne

(od 9. miesiąca)

Składniki: 20 g piersi z kurczaka, 1 marchew, 1 pietruszka, kawałek kalarepy, kawałek pora, 1 żółtko kurze, ok. 2 łyżek bułki tartej, 3-4 krople oliwy z oliwek i szczypta natki pietruszki

Wykonanie: Piers z kurczaka ugotuj razem z warzywami, pozostaw do ostygnięcia. Wszystko razem rozgnieć widelcem lub zmiksuj. Stopniowo dodawaj żółtko, pietruszkę i zagęść bułką tartą. Uformuj kotleciki i połóż je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Upiecz na złoty kolor we wcześniej rozgrzanym piekarniku.

Poprzedni artykułNastępny artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *